Ewangelia według Jana
Nazwa:
Czwarta Ewangelia zwana była od najdawniejszych czasów chrześcijaństwa jako “Ewangelia według Jana”.
Treść:
Treścią Ewangelii według Jana jest życie i działalność Jezusa jako Syna Bożego, wcielonego Słowa i Zbawcy. Ap. Jan rozpoczyna od prologu, w którym wskazuje na preegzystencję Jezusa, odwieczny Logos. Następnie opisuje ap. Jan półtoraroczną działalność Jezusa w Judei, roczną pracę w Galilei, ostatni tydzień działalności Jezusa w Jerozolimie, a więc tydzień pasyjny, który zakończył się śmiercią Jezusa. Opis działalności Jezusa kończy ap. Jan triumfem zmartwychwstania i ostatnimi ukazywaniami się Jezusa apostołom.
Autorstwo:
Najstarsze świadectwa chrześcijańskie uznają Jana za autora czwartej Ewangelii. Autor Ewangelii jest na pewno Żydem pochodzącym z Palestyny, znającym dokładnie swój kraj i zwyczaje. Jest na pewno jednym z apostolskiego grona, zna bowiem niekiedy zamiary i myśli uczniów. Autor przedstawia siebie anonimowo, co przemawia właśnie za ap. Janem. Autorstwo Janowe Ewangelii zakwestionowali niektórzy bibliści dopiero w XIX w. przypisując je komu innemu, a nawet podając II w. ne.jako datę powstania dzieła.
Tło historyczne:
Tło historyczne Ewangelii jest identyczne z innymi Ewangeliami. Tło historyczne natomiast życia i działalności samego ap. Jana jest tłem historycznym ostatnich dekad I w.ne, zwłaszcza czasów Domicjana (81-96) cesarza rzymskiego, pierwszego cesarza, który rozpocząłprześladowanie chrześcijan w prowincjach. Ap. Jan napisał swoją Ewangelię pod koniec pierwszego stulecia. Jedni bibliści sądzą, że przed rokiem 95 ne., inni natomiast, że po jego powrocie z Patmos, tj. w
Podział księgi:
Wstęp
- Odwieczne Słowo Boże: 1,1—5.
- Wcielone Słowo Beże: 1,6-18.
I. Wczesna służba (od chrztu do paschy, tj. od jesieni roku 27 do wiosny roku 28): 1,19—2,12.
- Świadectwo Jana Chrzciciela: 1,19—34.
- Pierwsi uczniowie: 1,34—51.
- Kana Galilejska: 2,1—12.
II. Praca w Judei (od paschy roku 28 do paschy roku 29): 2,13—5,47.
- Pierwsza Wielkanoc w Jerozolimie: 2,13—3,21.
- Praca w Judei: 3,22—36.
- Chwilowe wycofanie się z Judei: 4,1—54.
- Druga pascha w Jerozolimie: 5,1—47.
III. Praca w Galilei (od paschy roku 29 do paschy roku 30): 6,1-7,1.
- Cudowne rozmnożenie chleba (ok. roku 30): 6,1—14.
- Jezus chodzi po wodzie: 6,15—21.
- Kryzys w Galilei: 6,22—7,1.
IV. Służba mesjańska w Jerozolimie (od paschy roku 30 do paschy roku 31): 7,2—11,57.
- Święto namiotów (jesień roku 30): 7,2—10,21.
- Święto poświęcenia (zima roku 30/31): 10,22—42.
- Wskrzeszenie Łazarza: 11,1—57.
V. Zakończenie pracy w Jerozolimie (pascha roku 31): 12,1— 19,42.
- Wydarzenia poprzedzające tydzień paschalny: 12,1—11.
- Odrzucenie Jezusa przez Żydów: 12,12—50,
- Ostatnia Wieczerza: 13,1—30.
- Mowa pożegnalna w wieczerniku: 13,31—16,33.
- Arcykapłańska modlitwa Jezusa: 17,1—26.
- Getsemane: 18,1—12.
- Rozprawa sądowa: 18,13—19,16.
- Ukrzyżowanie i pogrzeb: 19,17—42.
VI. Tryumf
- Zmartwychwstanie: 20,1—10.
- Ukazanie się Jezusa Marii Magdalenie: 20,11—18.
- Ukazanie się uczniom: 20,19—29; 21,1—23.
Zakończenie
- Powód napisania Ewangelii: 20,30—31.
- Końcowa uwaga autorska: 21,24.25.
Źródło: Wydawnictwo "Znaki Czasu" Warszawa
www.znakiczasu.pl