Pierwsza Księga Kronik
Nazwa:
Pierwsza i Druga Księga Kronik pierwotnie stanowiły jedną księgę która w Biblii Hebrajskiej nosiła nazwę “Diwre hajjamin” co oznacza “sprawiedliwe dni”. Septuaginta podzieliła tę księgę nadając jej nazwę “Paralipomenon alfa” i “Paralipomenon beta”.
Treść:
Treścią obu ksiąg jest objawienie Boże począwszy od Adama, a zakończywszy na królu Cyrusie. Historia skupiająca okres Adama do króla Dawida zapisana jest w formie list genealogicznych, zaś od czasów Dawida przybiera postać kroniki. W dużej mierze treść tych ksiąg odpowiada treści ksiąg Samuela i treści ksiąg Królewskich, ograniczając się jednak wyłącznie do dziejów państwa Judzkiego. Przesłaniem tych ksiąg było pokazanie relacji miedzy pobożnością a pomyślnością, jak też zwrócenie uwagi na wartości religijne w dziejach narodu Izraelskiego.
Autorstwo:
Tradycja hebrajska uważa za autorów kronik Ezdrasza i jest to bardzo prawdopodobne. Świadczy za tym bardzo duże podobieństwo tychże ksiąg zarówno pod względem stylu jak i słownictwa. Poza tym końcowy tekst kronik jest jakby przerwany i kontynuowany we wstępie księgi Ezdrasza. Stąd też pogląd, że kiedyś te księgi stanowiły jedność.
Tło historyczne:
Tłem historycznym obu ksiąg jest właściwie tło zawarte w dotychczasowych księgach Biblii, począwszy od ksiąg Mojżeszowych, a skończywszy na księgach Samuelowych i królewskich. Są to w zasadzie dzieje świata, a więc olbrzymie bogactwo historii ludzkości czasów prehistorycznych i historycznych, wielkich cywilizacji i imperiów Bliskiego Wschodu, a wreszcie na ich tle - dzieje ludu Bożego.
Czas i miejsce powstania księgi:
prawdopodobnie czasy panowania króla Artakserksesa I (465-423).
Podział Pierwszej i Drugiej Księgi Kronik:
Wstęp
- Genealogia od Adama do Izraela i Edoma: 1,1—2,2,
- Potomkowie Izraela: 2,3—7,40.
- Genealogia Beniamina: 8,1—40.
- Genealogia mieszkańców Jerozolimy: 9,1—34.
- Mieszkańcy Gibeonu: 9,35—44.
I. Dzieje królów w Jerozolimie: 1 Kron. 10,1 — 2 Kron. 9,31.
- Śmierć Saula (1011): 1 Kron. 10,1—14.
- Dawid (1011—971): 1 Kron. 11,1—29,30.
- Salomon (971—931): 2 Kron. 1,1—9,31.
II. Królowie judzcy: 2 Kron. 10,1—36,21.
- Rechabeam (931—913): 10,1—12,16.
- Abijasz (913—911): 13,1—22.
- Asa (911—869): 14,1—16,14.
- Jehoszafat (872—848): 17,1—21,3.
- Jehoram (854—841): 21,4—20.
- Achazjasz (841): 22,1—9.
- Atalia — uzurpatorka (841—835): 22,10—23,21.
- Joasz (835—796): 24,1—27.
- Amazjasz (796—767): 25,1—28.
- Azariasz lub Uzzjasz (790—739): 26,1—23.
- Jotam (750—731): 27,1—9.
- Achaz (735—715): 28,1—27.
- Hiskiasz (729—686): 29,1—32,33.
- Manasses (696—641): 33,1—20.
- Amon (641—639): 33,21—25.
- Jozjasz (639—608): 34,1—35,27.
- Jehoachaz (608): 36,1—4.
- Jehojakim (608—598): 36,5—8.
- Jehojachin 598—597): 36,9.10.
- Sedekiasz (597—586) i upadek Jady: 36,11—21.
Zakończenie
- Zakończenie niewoli przez Cyrusa: 36,22.
- Dekret Cyrusa: 36,23.
Źródło: Wydawnictwo "Znaki Czasu" Warszawa
www.znakiczasu.pl